Info Panel
U bent hier:   Home  /  Historie  /  1958 – MOK stelt onderzoek in naar goederenvervoer

1958 – MOK stelt onderzoek in naar goederenvervoer

Door slecht onderhoud is het kanaalvak Deventer – Raalte  nog slechts bevaarbaar voor schepen met een laadvermogen van max. 100 ton en een diepgang van 1.45 cm. Dit is niet meer rendabel ten opzichte van vervoer over de weg of vervoer per spoor.

Het jaarverslag van 1956 geeft de volgende woorden weer: “Zoals echter reeds 10 jaren geleden bij een desbetreffend voorstel van de Minister van Financiën is gebleken, zal een eventuele sluiting van het kanaalgedeelte Deventer – Raalte voor de scheepvaart op ernstig verzet stuitten bij het gemeentebestuur van Raalte en de te Raalte gevestigde landbouwcoöperaties en industrieën, die hun goederen en grondstoffen over het kanaal vanuit Deventer aanvoeren”.

Voor Raalte blijft er dan nog wel de scheepvaartverbinding met Zwolle, maar deze is, behalve door de slechte bevaarbaarheid weinig aantrekkelijk, doordat zij ongeveer 7 kilometer langer is dan de verbinding met Deventer en doordat er zich drie sluizen in bevinden.

In september 1958 geeft de MOK opdracht aan het Nederlandsch Economisch Instituut een onderzoek in te stellen naar de drie alternatieven voor het kanaalvak Deventer – Raalte:

  • verbetering van het kanaal, zodat zij toegankelijk word voor schepen met
    een laadvermogen van 250 ton i.p.v. de huidige 100 ton;
  • handhaving van de huidige toestand;
  • sluiting voor de scheepvaart.

Zie voorlopig rapport Nederlands Economisch Instituut, februari 1959.

 

  1958  /  Historie  /  Laatste update augustus 1, 2018 by admin  /