Info Panel
U bent hier:   Home  /  Bedrijvigheid

Bedrijvigheid

Bedrijvigheid langs het Overijssels Kanaal in Raalte. Steeds meer bedrijven vestigden er zich. Zo werd het kanaal zeer belangrijk voor de aan- en afvoer van bulk goederen. Daarmee werd het Overijssels Kanaal belangrijk voor de industrialisatie van Raalte en omgeving.

Hieronder treft u, op alfabetische volgorde, de bedrijven aan die tot aan de sluiting van het kanaal actief waren langs het kanaal.

(Mocht u nog beschikken over oude foto’s van deze bedrijven dan zijn wij geïnteresseerd om deze alsnog toe te voegen. Deze kunt u mailen naar info@mokwerf.nl)

ABTB

ABTB met grasdrogerij.

 

Schilderij van Teun de Haan met op de achtergrond de gebouwen van ABTB.

 

Laad- en los plaats.

 

Het was een drukte op het kanaal.

 

 

De silo’s van ABTB in Raalte.

Telkens werd er bij gebouwd.

 

bedrijvigheid

Door fusies en overnames ontstond Cosal.

Afbraak van de silo’s in Raalte.

 

ATLANTA 

Aan het kanaal was ook een hotel, café restaurant.

 

Booijink mengvoederbedrijf

Laad- en losplaats Booijink.

 

 

Deze silo’s bepalen nu nog het gezicht van Raalte.

 

 

COSAL mengvoederbedrijf

 

Laad-en losplaats. De boten kwamen ook uit Rotterdam.

 

Transport ging door zuigleidingen naar de CLV.

 

Naast de restanten van de oude molen werd een nieuwe silo gebouwd.

 

CLV met silo, magazijnen en kantoor.

 

CLV werd na fusie COSAL.

 

Triest aanblik.

 

Weer een stuk Raalter historie gesloopt.

 

 

Daggert café

 

 

 

 

 

Douma Deuren

Nieuwbouw tussen de weilanden.

Schilderij 1943.

 

 

Ook Douma had zijn eigen laad- en losplaats.

 

Erven Aa mengvoederbedrijf

Ook afhankelijk van vrachtvervoer over het kanaal.

 

Gasfabriek

Achter de MOK-werf de gasfabriek tussen de weilanden.

Gasfabriek nog in bedrijf.

 

 

Aanvoer van kolen ging eerst over het kanaal.

 

 

 

 

Bij de gasfabriek was ook het Gemeentelijke Electriciteit Bedrijf gevestigd, De natuurstenen muurplaat staat nog in de MOK-werf.

 

Grasdrogerij

Achter de ABTB stond de grasdrogerij.

Grasdrogerij met op achtergrond de nieuwbouw van Hevea.

Hevea

Hevea tegenover de Mok-werf.

 

Uitbreiding met nieuwe hallen

 

 

Hevea jaar voor de sloop.

 

De Leeren Lampe café

 

Café met stallen voor trekpaarden.

Ook buiten was een ontmoetingsplek.  ( brommers kieken )

Er was altijd wel wat te doen.

De sloop is begonnen de dakpannen gaan er af.

Onbekende activiteiten naast de Leeren Lampe.

 

 

MBI beton

Start MBI, begonnen wordt met de bouw van een nieuw kantoor.

Het lossen van het zand gebeurde met de kraan op de boot.

 

Het werd steeds drukker.

Het lossen van 3 vrachtboten te gelijk.

Luchtfoto. Fabriek met opslagterrein.

 

Het lossen moest sneller dus er kwam een kraan.

Het was een zeer grote grijze kraan.

Het lossen ging sneller dus minder boten in de wacht.

 

Een reparatieboot was ook altijd aanwezig.

 

Als het kanaal dicht gevroren was lag de aanvoer stil.

In de loop de tijd konden er alleen nog maar gedeeltelijk gevulde boten varen.

 

Het kanaal slipte langzaam dicht, dus minder diepgang.

Nu werd er ook zand aangevoerd met vrachtwagens.

 

De spoorbrug kon alleen op bepaalde tijden geopend worden.

 

Het kantoor.

 

Helaas vertrok MBI naar Kampen waar wel grote vrachtboten konden komen.

 

 

Melkfabriek

Melkfabriek met op de achtergrond nog de molen van de CLV.

De aanvoer van de melk ging met paard en wagen.

 

 

 

 

In de loop der jaren is er veel bij gebouwd.

 

Ook de melkfabriek is aan de oevers van het kanaal verdwenen.

 

 

 

 

Peters Hout en bouwmaterialen

 

Aanvoer van hout en bouwmaterialen per vrachtboot.

 

Peters had zijn eigen houtzagerij.

Kantoor en opslag terrein.

 

Reefman Betonindustrie

 

Reefman maakte betonproducten. De grondstoffen werden per boot aangevoerd.

 

Kantoor aan Marktstraat zijde.

 

 

Reko Raalte 

Reinders Koopman grondverzet en straatwerk.

 

Roelofs wasserij

 

Fons Tutert Transport

Garage, werkplaats en opslag.

 

Opslag loods tegenover MOK-werf.

 

 

 

 

Van den Berg Beton

 

 

 

 

Productie was eerst tegenover de MOK-werf.

 

 

Later verhuisd naar nieuwe locatie aan het kanaal met eigen laad- en losplaats.

 

Met vorst geen laad- en los mogelijkheden.

Wasserij Salland