Info Panel
U bent hier:   Home  /  Overig  /  Geschiedenis van de MOK-werf te Raalte

Geschiedenis van de MOK-werf te Raalte

 

De aanbouw van de werkplaats, dit keer aan de kanaalzijde, is gebouwd in 1952. In het jaarverslag van dit jaar staat het volgende vermeld: Behalve de normale onderhoudswerkzaamheden aan de kanalen, kunstwerken, woningen, enz. werd in het ressort Raalte door eigen personeel een kantoortje gebouwd aan de timmerloods te Raalte. Hiermede is voldaan aan de sedert de opheffing van het hoofdkantoor te Raalte bestaande behoefte aan een eenvoudig Directieverblijf bij de werd aldaar, waar de technische opzichter en zijn assistent (een M.T.S.-practikant) mensen kunnen ontvangen en administratie- en tekenwerk te kunnen doen. Voorts werd op de werf te Raalte in de laatste maanden gewerkt aan een nieuw stel sluisdeuren voor Sluis drie. Tegelijkertijd met de bouw van de aanbouw is er een deur in de achtergevel aangebracht, zodat de opzichter niet door de werkplaats hoefde te gaan om naar buiten te gaan.

Rond 1960 is er een potkachel aangeschaft. Deze is nog in originele staat op de MOK werf aanwezig. Voorheen stond hij rechts van de deur (de deur in de voorgevel). De gaten van de rookgas afvoeren zijn nog in de rechter zijgevel aanwezig.

Dat de helling op de werf geen functie meer had, getuigd wel het jaarverslag van 1982: Geruild werden twee handlieren, waarmede vroeger de vlotbruggen op de helling van de werf werden getrokken, voor een nog in zeer goede staat verkerende gebruikte elektrische cirkelzaag met verstelbare tafel. De werf werd alleen nog maar gebruikt als opslagplaats en als werkplaats voor kleinschalige werkzaamheden.

De grootste omwenteling in de scheepsbouw voltrok zich in de 19de eeuw toen het ijzeren schip zijn intrede deed. De functieverandering van de scheepswerf gaat niet helemaal gelijktijdig op met de ontwikkeling van het ijzeren schip, getuige een het jaarverslag van 3 April 1941 (midden 20e eeuw): In de oorlogsdagen waren vele vlotbruggen vernield. De vernielde houten vlotbruggen werden vervangen voor ijzeren met een groter draagvermogen.

In een nog een later stadium werden de ijzeren vlotbruggen vervangen door ophaalbruggen. Deze stalen ophaalbruggen werden in een machinefabriek gemaakt en dus niet op de MOK werf te Raalte. Daar had deze werf niet de faciliteiten voor. Dit geldt ook voor het onderhoudswerk aan deze bruggen.

 

  1801  /  Overig  /  Laatste update mei 23, 2018 by Hein Meijer  /  Tags: